moraine moraine
2088
BLOG

Nowa Polska (2): Broń palna jako ochrona przed tyranią

moraine moraine Polityka Obserwuj notkę 72

W poprzedniej notce Nowa Polska (1): Wprowadźmy wolność słowa w Polsce przedstawiłem powody dla których zdecydowałem rozpocząć publikacje serii notek opisujących moją wizję wolnego państwa - Nowej Polski. Stwierdziłem, że należy zaprojektować państwo polskie od nowa i najlepiej zrobić to na czystej kartce papieru. W ten sposób jesteśmy pozbawieni balastu jakim jest obecny nieudolny system. Nie oznacza to oczywiście, że przekreślamy dorobek tysiąca lat polskiej państwowości. Po prostu powinniśmy wyciągnąć wnioski z historii Polski, ale także o czym często w kraju nad Wisłą się zapomina z innych krajów świata. 

W poprzedniej notce jako pierwszy element nowoczesnego państwa uznałem wolność słowa. Jako dobry przykład podałem Stany Zjednoczone które uważane zawsze były za kraj wolności. Podstawą tej wolności była właśnie wolność słowa. Zwróciłem uwagę na różnice w podejściu do wolności słowa w Europie i w Stanach Zjednoczonych. Za słuszne więc uznałem, że Nowa Polska powinna czerpać garściami w tym zakresie właśnie z modelu amerykańskiego.

Drugim elementem nowoczesnego i wolnego państwa jest dostęp obywateli do broni palnej. Zdaje sobie sprawę, że jest to temat który budzi wiele emocji. Zwolennicy dostępu do broni twierdzą, że obywatele powinni mieć ochronę przed przestępcami którzy i tak wejdą w posiadanie broni palnej bez względu na restrykcje nałożone przez państwo. Jako przykład podają Stany Zjednoczone twierdząc, że druga poprawka do konstytucji czyli:

"Dobrze zorganizowana milicja jest niezbędna dla bezpieczeństwa wolnego państwa; prawo ludzi do posiadania i noszenia broni nie może być naruszone."

została wprowadzona właśnie ze względu na ochronę przed przestępcami. Jest to jeden z największych błędów jaki jest notorycznie popełniany. Główną motywacją wpisania do konstytucji nienaruszalności prawa obywateli do posiadania broni palnej nie była ochrona przed przestępcami lecz ochrona przed zapędami władzy.

Bowiem broń w rękach obywateli jest ostatnią linią obrony przed tyranią rządzących. Ustroje totalitarne odbierają obywatelom broń palną. Wystarczy przywołać wydarzenia z historii Polski od okupacji niemieckiej po sowiecką. Dochodziło do sytuacji kiedy państwo lub okupujące kraj władze uważały siebie za kompletnie bezkarne w stosunku do obywateli. Niektóre reżimy poszły nawet dalej stwierdzając, że niektórzy ludzie nie są nie tylko obywatelami którym przysługują odpowiednie prawa, ale nawet nie zaliczają się do gatunku ludzkiego i można ich wysłać jak zwierzęta na rzeź. Te totalitarne rządy odmawiały prawa obywatelom do posiadania broni ponieważ traktowały ich jak niewolników. Niewolnikowi natomiast broń z oczywistych powodów się nie należy. 

Pacyfikacja całego kraju podczas Stanu Wojennego była możliwa i przebiegła tak gładko właśnie również dzięki niedostępności do broni palnej. Obywatele ponownie okazali się bezbronni przeciwko tyranii władzy. W tym przypadku jednak tyranami nie byli okupanci niemieccy lub sowieccy lecz polskie władze. Komunistyczne zależne od sowietów, ale polskie! Warto o tym pamiętać.

Tworząc więc nasze nowe państwo - Nową Polskę - musimy zrobić rzecz która zwykle nie jest chętnie akceptowana przez polityków. Otóż musimy jako władza sami się ograniczyć. Dając prawo obywatelom do posiadania broni palnej stwierdzamy: Jesteście wolnymi ludźmi. Zabezpieczamy społeczeństwo przed władzą w taki sposób, aby nigdy nikomu z nas jako reprezentantom społeczeństwa nie przyszły do głowy pomysły które opisałem powyżej. Nie robimy tego tylko ze względu na pohamowanie własnych zapędów, ale głównie ze względu na naszych następców. Tworząc to zabezpieczenie przestrzegamy każdego który obejmie władzę po nas dając tym samym przyszłym pokoleniom gwarancję, że zawsze będą żyli w wolnym państwie w którym niezwykle trudno będzie przeprowadzić np. nacjonalizację mienia lub pacyfikację. Czyli państwo w którym będą istniały granice których odpowiedzialna władza nie będzie mogła przekroczyć lub jej przekroczenie będzie niezwykle trudne i trzeba będzie liczyć się z daleko idącymi konsekwencjami takiego działania.

A więc wolny człowiek w wolnym kraju musi mieć prawo do posiadania broni właśnie, aby ograniczyć totalitarne zapędy władzy. To pierwszy często zapominany najważniejszy argument. Drugi powód jest już bardziej przyziemny czyli bezpieczeństwo osobiste. Istnieją tylko dwa sposoby interakcji pomiędzy ludźmi. Racjonalny i z użyciem przemocy. Ktoś może przekonać mnie racjonalnymi argumentami używając słów lub może zmusić mnie używając siły. W cywilizowanym świecie naturalnie przekonuje się ludzi bez użycia przemocy. Gdy posiadam broń nikt nie może mnie zmusić przemocą do swoich racji nawet gdy okaże się on fizycznie silniejszy ode mnie. Właśnie dzięki broni palnej słabsza kobieta nie może zostać do niczego zmuszona przemocą przez silniejszego mężczyznę. Pamiętajmy, że słabszy człowiek prawie zawsze przegra z fizycznie silniejszym. Nie ma innego wynalazku na świecie który w tak skuteczny sposób zaciera te nierówności. Nie można zaakceptować sytuacji kiedy ktoś jest z góry skazany na atak tylko ze względu na fizyczną słabość swojego organizmu lub kalectwo. Tylko broń palna sprawia, że człowiek na wózku inwalidzkim może się obronić przed dobrze wysportowanym w pełni zdrowym oprawcą.

Gdy posiadam broń palną oznacza, że chcę aby pozostawiono mnie w spokoju. Oznacza, że nie mogę być zmuszony siłą lecz tylko przekonany słowami czyli cywilizowanym sposobem. Nie ograniczam tym samym ludzi którzy chcą mnie przekonać bez przemocy. Zabezpieczam się tylko przed tymi którzy chcą względem mnie użyć siły. To jest właśnie cywilizowany sposób. Posiadam broń więc jestem wolny. Jestem wolnym człowiekiem. Jestem wolnym obywatelem.

* * *

Poprzednia część: Nowa Polska (1): Wprowadźmy wolność słowa w Polsce

 

moraine
O mnie moraine

kontakt: liberty.moraine@gmail.com

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka